Weihnachtsoratorium BWV. 248 Johan Sebastiaan Bach
donderdag 19 december 2024
Hoewel Bach direct al na zijn benoeming tot cantor aan de Thomaskirche in Leipzig aanzienlijke moeilijkheden had te overwinnen bij de realisering van zijn kerkmuzikale idealen, deinsde hij niet terug voor grootse en unieke projecten. In zeven jaar tijd schreef hij drie weergaloze passionen over het lijden en sterven van Christus en drie jaar later begon hij de cyclus met jubelende muziek over Christus’ geboorte, opstanding en Hemelvaart. Ieder van deze werken in een geheel eigen divergente toonspraak. Tegelijkertijd componeerde Bach voor het Hof in Dresden grote en belangrijke wereldlijke werken, die door de specifieke teksten alleen geschikt waren voor eenmalig gebruik. De kerkelijke feestdagen van Kerstfeest tot Epifanie (de Openbaring des Heren) rondom de jaarwisseling van 1734/35 boden Bach een uitgelezen mogelijkheid om in zijn Weihnachtsoratorium delen uit deze bestaande composities, nu met een totaal nieuwe, kerkelijke tekst, nogmaals te gebruiken. Hij schreef op deze wijze zes cantates als een afgerond geheel. Jan Kleinbussink, gerespecteerd klassiek musicus, gespecialiseerd in de uitvoering van oude muziek, gaat met u op ontdekkingsreis naar het ontstaan, de eigenheid en het raadsel van het parodieprincipe van deze werken, de weergaloze creativiteit van Bach, zijn woord-toon relaties en de onbegrensde compositorische reikwijdte, zoals ons nagelaten in zijn ‘Weihnachtsoratorium’
Vooraf koffie/thee, aansluitend een warme lunch + drankje.